Owncloud Server 8: cloud rješenje bez ograničenja

Autor: Igor Balen

OwnCloud je softver otvorenog koda predviđen kao cloud rješenje, pomoću kojeg možete imati servis poput popularnog DropBoxa, ali u svojoj režiji i bez ikakvih eksternih ograničenja. Podaci mogu biti prebačeni putem web preglednika ili pomoću aplikacije. Podaci će biti pohranjeni na poslužitelju, a može im se pristupiti ili ih preuzeti u bilo koje vrijeme, kroz preglednik, desktop klijent ili putem mobilne aplikacije.

OwnCloud temelji se na PHP i SQLite, MySQL, Oracle ili PostgreSQL bazama podataka, tako da se može instalirati na sve platforme koje zadovoljavaju te zahtjeve. Objavljen je pod GPLv3 licencom, tako da možete postaviti vlastiti oblak za pohranu na poslužitelj, bez ikakvih dodatnih troškova.

Postoji mnoštvo cloud servisa za smještanje dokumenata potpuno besplatno; neki od njih su Dropbox, Box, Skydrive, Google Docs (samo dokumenti)… Međutim, većina servisa je limitirana na između 2 i 50 GB podataka. Više mjesta za pohranu dostupno je uz nadoplatu. Kod OwnClouda to nije slučaj.

Također, OwnCloud radi savršeno dobro sa samopotpisnim certifikatom za siguran prijenos podataka, kao i certifikatima potpisanima od strane vanjskog tijela za izdavanje certifikata.

Obična instalacija zahtjeva Apache HTTP server i MySQL ili SQLite bazu podataka. Mi smo testirali OwnCloud 8 na CentOS 7.2 minimal. Nakon što je podešen CentOS 7.2, na njega su podignute baza MySQL i Apache HTTP server, zatim započeta instalacija paketa OwnCloud. Nakon što je završena instalacija paketa, pokrećemo web preglednik, upisujemo IP adresu ili ime servera, te se pokreće čarobnjak koji traži administratora korisnika, te bazu podataka MySQL i podatke za login.

Instalacija aplikacije za Windows platformu je jednostavan i brz posao. Kad se aplikacija pokrene, traži podatke o serveru (ime ili IP adresu, user i password). Desktop klijenti su dostupni za Windows, Mac OS X i Linux.

Prvi put kad se korisnik spaja na OwnCloud,  zaslon prikazuje linkove na desktop i mobilne aplikacije za OwnCloud. Iako je sučelje isto za sve korisnike, ako ste prijavljeni kao administrator imat ćete neke dodatne opcije na izborniku. Nakon toga započinje administracija OwnClouda (dodavanje korisnika, datoteka, postavljanje dopuštenja na datoteke, rad s grupama, mail, kalendar…)

Web sučelje podsjeća na Google Drive. Glavno područje zaslona prikazuje datoteke i mape, te omogućuje povlačenje datoteka s tvrdog diska. Traka na lijevoj strani omogućuje brzo pristupanje omiljenim i dijeljenim datotekama, a gumb “Novi” omogućuje stvaranje tekstualne datoteke, dodavanje nove mape, ili kopiranje datoteke s određenog URL-a. Konačno, u gornjem lijevom kutu nalazi se padajući izbornik koji daje korisnicima pristup njihovim dnevnim aktivnostima, slikama, kalendaru, mailu…

Korisnici i grupe mogu se postaviti na samom poslužitelju, ali i poslužitelj se može integrirati s LDAP sustavima, uključujući Active Directory. Također je moguće postaviti kvote za svakog korisnika i dati individualnim korisnicima Group Admin status. To im omogućava dodavanje korisnika u njihove grupe, bez obzira što kao pojedinci nisu administratori. Grupe se mogu koristiti za dijeljenje među više korisnika, isto tako možemo zabraniti dijeljenje van te grupe ili zabraniti kompletno dijeljenje pojedine grupe.

Za većinu malih i srednjih tvrtki, standardno izdanje OwnCloud-a omogućuje jednostavan, siguran i lako prilagodljiv način vođenja svog oblaka pod vlastitom kontrolom. Web i mobilna sučelja su izvrsni, a stolna integracija radi besprijekorno.

Kao Open Source software, OwnCloud server je besplatan za korištenje na vlastitom Linux serveru. Ako pak ne znate kako i na koji način raditi sa OwnCloudom u poslovnom okruženju, nude i standardnu pretplatu u iznosu od 3600$ godišnje za tvrtke do 50 zaposlenih, ali istu uslugu moguće je ugovoriti i s nama – SP sistemima – po bitno povoljnijim uvjetima.

Za više informacija, kontaktirajte nas putem telefona, na 01 6444 448 ili putem e-maila, na razvoj@spsistemi.hr.